Tuesday, 22 November 2016

Inilah Ciri-Ciri Perempuan Yang Sering Dicerai Suaminya!!!

http://filesmoslem.blogspot.co.id/2016/04/inilah-ciri-ciri-perempuan-yang-sering.html


Inilah Ciri-Ciri Perempuan Yang Sering Dicerai Suaminya!!!


Abu Dawud meriwayatkan, Rasulullah shallallahu alaihi wasalam bersabda: "Mahukah kalian kuberitahu sesuatu harta simpanan (perhiasan) yang amat baik? yakni perempuan solehah, yang apabila kalian melihatnya, dia amat menarik. Apabila kalian perintah, ia patuh, dan juga apabila ditinggal pergi, ia senantiasa melindungi diri serta harta suaminya." (Riwayat Abu Dawud)

Perempuan atau sang isteri jika dilihat ia menyenangkan, itu disebabkan budi pekerti yang luhur, baju bersih, dandanan yang serasi di hadapan suaminya dan juga berupaya yang terbaik untuk tampak menarik hanya di depan suami dan juga anak-anaknya.

Jika diperintah, ia akan patuh, menampilkan ketaatan dan juga baktinya pada suaminya. Ia ingin senantiasa membagikan kepuasan untuk suaminya.

Jika para isteri menginginkan rumah tangga yang senang di dunia akhirat, buanglah jauh-jauh 7 watak ini. Bila tidak, semoga Allah menjauhkan perempuan seperti ini dari suami yang sholeh.

  1.  Tidak memiliki rasa malu. Isteri yang tidak tahu malu selalu melakukan perihal yang dilarang Allah swt, ia jauh dari sifat takwa dan juga banyak menerapkan perbuatan maksiat.
  2. Ausyarah (kotor) ialah tidak pandai mengendalikan rumah, malas mengemas diri, dan juga malas melakukan apa-apa sehingga dirinya, anak-anak dan rumahnya kotor serta tidak menyenangkan.
  3. Asysyakasah (berani) yaitu, sukan membebankan suaminya di luar kemampuannya sampai-sampai mendesak suami melaksanakan perihal-perihal yang dimurkai Allah swt.
  4. Innah (menentang) yang tidak mahu diperintah suaminya untuk melaksanakan perihal yang baik. Berani melanggar apa yang diperintahkan terlebih lagi menentang suami dengan senantiasa menggelar maksiat.
  5. Bitnah (mementingkan isi perut serta banyak menuntut) yang tidak suka berinfak dan enggan mengeluarkan zakat. Selalu mengumpulkan harta kekayaan serta mengenyangkan perut dengan makanan yang tiada habisnya. Tidak terlintas dibenaknya buat menyumbangkan kepada fakir miskin dan juga anak yatim. Untuk memenuhi seluruh kemauan nafsunya, ia mendesak suaminya untuk mengadakan hal-hal yang boleh mendatangkan kemurkaan Allah swt.
  6. Bahriyah (menyuruh suami untuk berbuat jahat) yaitu, senantiasa menghalangi suami untuk berbuat kebaikan.
  7. Tidak aktif yakni malas berbuat apa-apa. Tidak memiliki kemampuan untuk menambah ilmu duniawi ataupun ukhrawi.
Semoga perempuan para isteri kita senantiasa dijauhkan dari ketujuh sifat di atas, dan semoga Allah selalu senantiasa memelihara keluarga kita. amiin.


Sumber : eberita.org
loading...

3 komentar

salam kenal gan.. salam sukses dari blogmania.. cheers

Salam kenal balik.... semoga blog agan-agan juga sukses


EmoticonEmoticon